Gummiverkstad

  Reservdelschef Sigge Anders, montör Tommy Ehrin,
  verkmästare Lars Kihlström och reservdelsman Olle Jonsson
  vid däckmonteringsmaskinen.
Försäljning och all hantering av däck skedde på gummiverkstaden. 
  Däck till alla typer av  fordon. 
  Personbilar, lastbilar, släpvagnar, traktorer, skogsmaskiner. Ja, allt 
  som rullade med däck fick här 
  service och reparation. Det var en avdelning inom reservdelsavdelningen. Egen 
  bokföring, egen 
  budget och så vidare men största ansvaret hade ändå reservdelschefen.så 
  länge som bolaget var 
  Bil & Buss. Avdelningen var trångbodd så till den milda grad 
  att däck förvarades i en gammal lada 
  på andra sidan riksvägen. Utrustade med ficklampor transporterades 
  däcken till och från ladan
  med lagerpicupen. 
Tommy Ehrin började på reservdelslagret som chaufför och uppackare1968 
  och han berättar:
  – Av en tillfällighet skulle jag hjälpta till på gummiverkstaden 
  då det var personalbrist någon dag. 
  Men jag blev kvar där och än i dag 40 år senare. Det var Håkansson 
  som satte fart på däckförsäljningen. 
  Jag minns att vi hade en massa däck i lada ända bort i Snöån. 
  Vi had stora kättingar runt ladan för att 
  förhindra stölder. En fredagskväll kom ett hundratal med däck 
  som jag och Christer Glaad fick ta hand 
  om och köra bort minns Tommy Ehrin.
  
  Då lackeringen upphörde fick man större utrymme för däckförvaringen. 
  Michael Fackt kom senare 
  som praktikant och anställdes som montör till Ehrins hjälp då 
  Kihlström slutat.
Lackeringen
  På lackerverkstaden var Lars Johansson arbetande förman tills verksamheten 
  upphörde i början
  av 70- talet.
|   
 |  Åke Gustavsson skjuter här på en tralla en nylackerad 
      bil från sprutboxen in i torkugnen. Lacken torkade på ungefär 
      en timme i 85- gradig värme. |