Gummiverkstad
Reservdelschef Sigge Anders, montör Tommy Ehrin,
verkmästare Lars Kihlström och reservdelsman Olle Jonsson
vid däckmonteringsmaskinen.
Försäljning och all hantering av däck skedde på gummiverkstaden.
Däck till alla typer av fordon.
Personbilar, lastbilar, släpvagnar, traktorer, skogsmaskiner. Ja, allt
som rullade med däck fick här
service och reparation. Det var en avdelning inom reservdelsavdelningen. Egen
bokföring, egen
budget och så vidare men största ansvaret hade ändå reservdelschefen.så
länge som bolaget var
Bil & Buss. Avdelningen var trångbodd så till den milda grad
att däck förvarades i en gammal lada
på andra sidan riksvägen. Utrustade med ficklampor transporterades
däcken till och från ladan
med lagerpicupen.
Tommy Ehrin började på reservdelslagret som chaufför och uppackare1968
och han berättar:
– Av en tillfällighet skulle jag hjälpta till på gummiverkstaden
då det var personalbrist någon dag.
Men jag blev kvar där och än i dag 40 år senare. Det var Håkansson
som satte fart på däckförsäljningen.
Jag minns att vi hade en massa däck i lada ända bort i Snöån.
Vi had stora kättingar runt ladan för att
förhindra stölder. En fredagskväll kom ett hundratal med däck
som jag och Christer Glaad fick ta hand
om och köra bort minns Tommy Ehrin.
Då lackeringen upphörde fick man större utrymme för däckförvaringen.
Michael Fackt kom senare
som praktikant och anställdes som montör till Ehrins hjälp då
Kihlström slutat.
Lackeringen
På lackerverkstaden var Lars Johansson arbetande förman tills verksamheten
upphörde i början
av 70- talet.
![]()
|
![]() |