Gummiverkstad


Reservdelschef Sigge Anders, montör Tommy Ehrin,
verkmästare Lars Kihlström och reservdelsman Olle Jonsson
vid däckmonteringsmaskinen.

Försäljning och all hantering av däck skedde på gummiverkstaden. Däck till alla typer av  fordon.
Personbilar, lastbilar, släpvagnar, traktorer, skogsmaskiner. Ja, allt som rullade med däck fick här
service och reparation. Det var en avdelning inom reservdelsavdelningen. Egen bokföring, egen
budget och så vidare men största ansvaret hade ändå reservdelschefen.så länge som bolaget var
Bil & Buss. Avdelningen var trångbodd så till den milda grad att däck förvarades i en gammal lada
på andra sidan riksvägen. Utrustade med ficklampor transporterades däcken till och från ladan
med lagerpicupen.

Tommy Ehrin började på reservdelslagret som chaufför och uppackare1968 och han berättar:
– Av en tillfällighet skulle jag hjälpta till på gummiverkstaden då det var personalbrist någon dag.
Men jag blev kvar där och än i dag 40 år senare. Det var Håkansson som satte fart på däckförsäljningen.
Jag minns att vi hade en massa däck i lada ända bort i Snöån. Vi had stora kättingar runt ladan för att
förhindra stölder. En fredagskväll kom ett hundratal med däck som jag och Christer Glaad fick ta hand
om och köra bort minns Tommy Ehrin.

Då lackeringen upphörde fick man större utrymme för däckförvaringen. Michael Fackt kom senare
som praktikant och anställdes som montör till Ehrins hjälp då Kihlström slutat.

Lackeringen
På lackerverkstaden var Lars Johansson arbetande förman tills verksamheten upphörde i början
av 70- talet.

Åke Gustavsson lackar en bil i den
hypermoderna lackeringen, där man fick sin bil lackerad efter samma princip som hos bilfabrikanterna.
Åke Gustavsson skjuter här på en tralla en nylackerad bil från sprutboxen in i torkugnen. Lacken torkade på ungefär en timme i 85- gradig värme.