Något kuriosa från
Bil & Buss 1963 |
Frysboxen värd 10 gånger mer än VW 1200.
Medeltalet anställda i bolaget var 27 arbetare.
I löner och ersättningar utbetalades till dessa under året 526.200
kr.
Intäkterna var 997.373:45 kr.
Bokförda värden:
En moped med lagervärde 50 kr.
En båtmotor Bernuda 1.000 kr.
Scania Vabis LS 71 av 1957 års modell 3.400 kr.
En Volkswagen av 1953 års modell W 25820 med lagervärde 100 kr.
En frysbox 150 liter värderades dock till 1.040:06 kr.
Ett minnesvärt bilköp.
– Jag hade tänkt byta till en något nyare bil. Som anställd
skulle affäen göras upp med bolagets VD, som då var Lars Jarl.
Jarl upplevdes många gånger som en något överdriven nitisk
ledare.Och jag kan nog instämma i detta. Att prata privat var
något som tydligen inte skulle förekomma för ofta under arbetstid.
Inte ens då jag skulle köpa bilen.Väl inne på hans kontor
blev jag avböjd med löfte att han skulle återkomma. Och återkom
det gjorde han, men inte som jag hade tänkt mej.
På den tiden åkte jag buss mellan arbetet och bostaden i Morgårdshammar.
En dag då jag stog som vanligt vid hållplatsen
såg jag Lars Jarl komma springade ut till mej vid stolpen. Och här
ute vid busshållplatsen gjordes affären upp.
Bilmetrovisan
De bevingade orden
Det är bra om det kommer någon. Framtidens bilförsäljning är i högsta grad beroende
på hur den nuvarande kundkretsen betjänas. |
|
Motor:
Effekt................. 24 hk vid 3000 varv
Cyl.dim...............75 mm
Kompression......5,8:1
Oljerymd............2,5 liter
Förgasare...........Fallförgasare Solex26 VFJ
Växellåda:
4 växlar för körning framåt och backväxel.
3:an och 4:an tystgående.
Oljerymd 2,5 liter.
Högsta tillåtna hastighet under längre perioder: 100 km/h vid
3000 r/min.
Bränsleförbrukning: Ca 7,5 liter per 100 km.
Strålkastarlampa; 6 V 35 W
|
Bevis på uppskattat arbete har jag fått två gånger.
Första gången fick jag den obligatoriska guldklockan
efter 25 år i företaget..
1985 fick jag av personalföreningen ett välförtjänt (grod)diplom.