Personbilsverkstaden
Personbilsverkstaden hade direkt in- och utfart mot
kundparkeringen. Här var plats för 6– 7 montörer för
service och allmänreparationer. Plåtarbeten utfördes några
år in på 70-talet i samma lokal med det buller och
svetsgaser som dessa arbeten ofta förde med sig. Då lackeringsverkstaden
upphörde flyttades plåtarbetena in där.
På ett särskilt ställe i verkstaden var en plats för aggregatarbeten,
där motor och växellådsrenoveringarna utfördes.
Lars Nyström var "Diagnosmekaniker", som det kom att kallas när bilen lämnades för service. Ett nytt sätt att testa bilens kondition gjordes med diagnosverktyget som kopplades till det speciella uttaget på bilen. På bilden har Lars Nyström bytt brytarkontakterna på en VW 1500 modell cirka 1971 och justerar tändningen. |
|
"Den såg ut som en bil", sa man om VW typ 3 när den
kom i början på 60- talet. Här ska Sten Jansson ta ur motorn på en 1600-modell. Ett jobb som Sten gjorde på några minuter. I bakgrunden skymtar aggregatrummet. Sten började som montör på Bil & Buss 1967. I dag finns han i kundmotttagningen. Är även arbetsledare och sköter den interna utbildningen på Dalarnas driftställen. |
Av de mekaniker jag minns namnen på var Per Erik Granström som bilelektriker.
Lars Nyström
på serviceplatsen. Eero Vähäaho var bilplåtslagare. Övriga
jag minns från 70-talet var Hjalmar
Kämärä, Jörgen Gommel, Sten Jansson, Kjell Lindsten och
Leif Erixsson, Roger Eriksson, Esko Juntila,
"Skvätten" Andersson, Robert Habourn, Hans Wittenström,
Anders Nilsson, Uno Andersson. och Lars Åke Jansson.
Lars Åke Jansson är vår outstanding veteran då han började
som lastbilsmekaniker på Bil & Buss 1965.
Efter en tid med lastbilsmekandet flyttades han över till personbilsverkstaden.
Som före detta aktiv
fotbollsspelare blev han en av de som aktiverade oss i korpidrotten. En person
som sett och upplevt
såväl den tekninska utvecklingen av bilarna som bilbranchen i sin
helhet. Sedan några år är han verkstadschef
på Bilmetros anläggning i Ludvika.
|
|